CFR Marfă se îndreaptă spre lichidare. Carpatica Feroviar România, o nouă companie strategică, preia ştafeta, asigurând continuitatea serviciilor de transport feroviar de marfă. Această decizie, aprobată de Guvern şi avizată de CSAT, marchează o schimbare majoră în peisajul economic românesc.
Carpatica Feroviar se va concentra pe patru industrii cheie: apărare națională, petrol, cereale și cărbune. Directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, estimează finalizarea procesului de transfer şi lichidare până la 1 martie. După operaționalizarea și capitalizarea Carpatica Feroviar, CFR Marfă își va declara lichidarea, activitatea sa încetând imediat. Ultima cursă a CFR Marfă va coincide cu prima a Carpatica Feroviar.
Carpatica Feroviar va fi o companie mai mică, dar mai eficientă și fiabilă. Spre deosebire de predecesoarea sa, noua entitate va reprezenta „undeva maxim 20% din CFR Marfă de astăzi”. Tranzacția include achiziționarea a 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă. Deși CFR Marfă deține în prezent un număr considerabil de vagoane și locomotive, numărul celor funcționale și potrivite pentru contractele actuale este mai redus. Apostolache a menționat că sunt în jur de 15.000 – 17.000 de vagoane și 900 de locomotive funcționale, după reparații și în condițiile unor contracte de transport adecvate. În prezent, 450 de locomotive sunt în proces de executare, iar vânzarea a circa 100 s-a concretizat.
Vânzarea activelor CFR Marfă este în curs de desfășurare. Licitații au loc la fiecare agenție teritorială ANAF. Navele feribot au fost deja vândute, însă hotelul și sediile companiei rămân, deocamdată, nevândute. Apostolache a explicat că nu se dorește vânzarea acestora la prețuri sub valoarea pieței.
Angajații CFR Marfă nu sunt garantați de preluare. Carpatica Feroviar nu va prelua automat toți angajații CFR Marfă, dar le oferă posibilitatea de a-și depune CV-urile. Autorizarea Carpatica Feroviar va dura aproximativ șase luni. Până la finalizarea acestui proces, CFR Marfă își va declara falimentul după ce Carpatica Feroviar va fi operațională și autorizată.
Modelul Alitalia a stat la baza deciziei de inființare a Carpatica Feroviar. Apostolache subliniază că această soluție urmărește crearea unei companii naționale de transport feroviar de marfă, eficiente și adaptată cerințelor pieței. Viteza medie a trenurilor de marfă este în jur de 17 km/h, cu diferențe semnificative între secțiuni de cale ferată. Secțiunea Chiajna – Grădinari, în prezent în reabilitare, prezintă cele mai mari dificultăți.
În concluzie, lichidarea CFR Marfă și apariția Carpatica Feroviar reprezintă un capitol important în istoria transportului feroviar românesc, marcat de ambiția de modernizare și eficientizare a sectorului. Rămâne de văzut cum se va desfășura procesul de tranziție și ce impact va avea asupra pieței și a angajaților CFR Marfă.