Pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani, Volkswagen, gigantul auto german, anunță concedieri masive și închiderea unor uzine. România va fi grav afectată de această decizie, care ar putea implica zeci de mii de muncitori în Europa. Scăderea vânzărilor și concurența acerbă din partea Chinei, care produce „mult” și „ieftin”, au dus la această situație fără precedent.
Primele închideri de fabrici din istoria companiei, cel mai mare angajator din Germania, sunt confirmate de surse din cadrul companiei. Deși nu există încă un anunț oficial, reprezentanți ai guvernului german recunosc dificultățile întâmpinate de Volkswagen.
Angajații sunt cuprinși de panică. „Nu ne vom putea hrani familiile”, mărturisește o angajată, reflectând starea de spirit generală. Grupul auto german are aproximativ 300.000 de angajați, iar criza afectează întregul sector, considerat „marele bolnav al Europei”.
Negocierile cu sindicatele privind restructurările sunt intense, dar tăierile drastice anunțate generează teamă și incertitudine. Atmosfera este tensionată, angajații fiind preocupați de viitorul lor profesional.
Concedierile și închiderea fabricilor ar reprezenta o lovitură dură pentru economia germană, deja stagnată. Daniela Cavallo, reprezentanta angajaților în consiliul companiei, a dezvăluit că Volkswagen intenționează să închidă cel puțin trei fabrici, să reducă dimensiunile celorlalte, să renunțe la anumite domenii și să aplice reduceri salariale semnificative.
Reducerea forței de muncă este prevăzută și la fabricile care vor rămâne deschise, prin eliminarea de produse, ture și linii de asamblare. Tranziția la mașinile electrice, cu economii de 10 miliarde de dolari până în 2026, este principalul motiv invocat pentru aceste măsuri drastice. Zeci de mii de oameni vor fi afectați de această tranziție.
Prețul mașinilor va crește. Se preconizează o scumpire cu 10% a mașinilor produse în Europa începând din anul viitor, datorită amenzilor impuse de Uniunea Europeană pentru neîndeplinirea obiectivelor de decarbonizare. Pierderile în fața concurenței din China și SUA au forțat producătorii auto europeni la aceste măsuri extreme.
Lipsa de absorbție a mașinilor electrice pe piața europeană agravează situația. Sigrid de Vries, de la Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, recunoaște creșterea numărului de mașini electrice, dar subliniază absorbția lentă a pieței. Mașinile cu combustibili fosili se vor scumpi cu 5-10% în cazul aplicării amenzilor.
Sectorul auto românesc este, de asemenea, afectat. Dan Vardie, președintele APIA, avertizează asupra amenzilor ce vor fi aplicate pentru neîndeplinirea țintelor stabilite de Comisia Europeană. Volkswagen, cel mai mare producător auto german din România, își îndeamnă angajații să demisioneze de bună voie, oferind compensații de până la 30.000 de euro.
Prețul ridicat al mașinilor electrice și lipsa infrastructurii adecvate sunt factori care împiedică dezvoltarea pieței în România, conform Adina Valean, fost comisar european pentru transporturi.
Poluarea auto este o problemă majoră. WEF estimează 14,5 milioane de decese până în 2050 din cauza poluării, cifră care subliniază urgența tranziției către soluții sustenabile, chiar dacă aceasta vine cu prețul unor schimbări dureroase și unor decizii dificile pentru giganți precum Volkswagen.