Modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Oradea, un proiect ambițios finanțat cu fonduri europene, promite o reducere a timpului de călătorie cu o oră și un confort sporit pentru pasageri. Însă, realitatea este mai puțin optimistă.
Progres lent: Deși este primul mare proiect feroviar post-1990 cu finanțare europeană, având ca obiectiv viteza de 160 km/h, progresul este lent. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, doar o mică parte a lucrărilor (segmentul Aghires-Poieni) are șanse de finalizare până în 2026, restul fiind blocat. Viteza medie actuală pe această rută este de doar 45,6 km/h.
Electrificarea – o necesitate stringentă: Cu o rată de electrificare feroviară de doar 40%, România se află sub media europeană. Electrificarea întregului traseu Cluj-Oradea (166,2 km) este crucială pentru atingerea vitezei țintă. Lipsa de investiții în electrificare este criticată dur de reprezentanții Clubului Feroviar, care subliniază incapacitatea statului de a se conforma standardelor europene.
Perspective incerte: Întârzierile semnificative pun sub semnul întrebării finalizarea proiectului în termenii stabiliți. Lipsa de viteză în implementarea acestui proiect evidențiază problemele sistemice ale infrastructurii feroviare românești și necesitatea unor schimbări radicale în abordarea investițiilor în transporturi.
În concluzie, modernizarea liniei Cluj-Oradea rămâne un proiect-cheie, dar cu un viitor incert. Progresele lente și birocrația excesivă riscă să transforme această investiție europeană într-un eșec.